Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O nezbedném italském š(t)ukatérovi, který se zbláznil v chrámu Páně v Polné 1.

Někdy jsou příběhy, které zažíváme, tak neuvěřitelné, že je třeba je zaznamenat. Můj oblíbený a pro mne nezapomenutelný je o italském štukatérovi. (Změněna jsou v něm pouze některá křestní jména).

"Maminko, žekni tu histojku o italškém šukatéjovi", loudil častokrát malý Tomik a já musela pořád a pořád vyprávět příběh, který když se mi stal, překvapil i mne. "Tome, není to šukatéj, ale ŠTUKATÉR. Pán, který dělá v kostele štuky",  začínalo mé vyprávění vždycky stejnou větou. 

Když mi bylo 23 let, moje maminka si přála chaloupku na Vysočině. Splnit si svůj velký sen... A tak jsme jezdili po té krásné a zádumčivě tiché krajině a hledali domek. Vyčlenili jsme si tři dny a stále nic a nic. Až jsme si před poslední naplánovanou trasou zajeli v neděli odpoledne do městečka Polná nedaleko Jihlavy. Zaparkovali jsme na hlavním náměstí toho tehdy posmutněle šedého města, kterému vévodil obrovský barokní chrám.

"Mami, já se tam aspoň kouknu", táhla mne má vášeň nedávno dostudované historičky umění.

Proplula jsem velkými vraty do chrámu a se zakloněnou hlavou nevěřícně zírala na jeho přeplácanou a rozvernou barokní výzdobu. Tady se prostě někdo vyřádil. Ze stropu i ze stěn všude vykukují andělíčci, koketně vystrčené prdýlky, všude přehršle rozet, lunet, akantů, listovců, balustrád, oblaků, drapérií a já nevímjaksetovšechnojmenuje.... ale to všechno na stěnách jako štuky! V takové intenzitě a množství, že jsem pod tou divokou potrhlou klenbou kroutila hlavou, smála se a dodnes nezapomenu tu jedinou větu, kterou jsem vyřkla:

 

"TEN ŠTUKATÉR, TO ALE MUSELO BÝT PAKO!"

 

Ten štukatér, to muselo být ale pako!

 

Uplynulo 7 let. Do schránky mi přistála velká obálka s úhledně psanou adresou. Otevřela jsem dopis a z něj vyndala starodávným písmem napsaný velký list zažloutlého papíru s nadpisem: "Bernardi - rodokmen". U něj byl další list s textem:

Milá paní Bernardi, viděl jsem vás v televizi a zjistil si vaši adresu. Dovoluji si vám poslat rodokmen našeho rodu Bernardi. Doplňte prosím do něj vaše údaje. Srdečně zdravím z Plzně.

S úctou František Bernardi

Přeletěla jsem ten úžasný seznam mnoha jmen a podjmen a rodin a podrodin až na poslední řádek. Kolik osudů, lásek, radostí i smutků v těch životech asi bylo? A všechny měly něco společného. Ten kousek italské krve... Na konci seznamu byla jména rodičů mého tatínka. S úžasem a zatajeným dechem jsem si vše znovu pročítala od začátku. Po důkladném přečtení prvních dvou řádků mi naskočila pořádná husina.

Bernardi - rodokmen

 Tomasso Bernardi, stavitel, Toskánsko, v 17.stol. pracoval v Praze

I

 syn - Ondřej Bernardi, štukatér, 1707-1708 chrám Nanebevzetí Panny Marie v Polné

 

Až jsem se probrala z údivu, blikl mi v hlavě ten moment, jak před 7 lety stojím se zakloněnou hlavou v kostele v Polné. Co jsem to tehdy řekla?  "Ten štukatér, to ale muselo být pako".

Pochopila jsem, proč naše hledání chalupy po návštěvě chrámu v Polné skončilo jako kouzlo. I bez modlení. Kousek od ní v malé krásné vesničce Rudolec s renesančním zámečkem jsme opravdu chaloupku našli a na koupi si plácli ještě toho samého nedělního večera. Vzpomněla jsem si i na svého tatínka, který od rána do večera blbnul a tolik miloval srandu. A co myslíte, že dělal? Byl architekt. 

A to ještě není všechno. Pokračování příště. 

pokračování

https://bernardi.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=755166

https://bernardi.blog.idnes.cz/

 

 

Chrám Nanebevzetí Panny Marie v Polné

 

Unuděný pubouš před dílem svého předka

 

Autor: Renata Bernardi | pondělí 3.8.2020 9:41 | karma článku: 33,98 | přečteno: 1662x
  • Další články autora

Renata Bernardi

PRO TOHO, KDO UŽ SE NEMŮŽE DÍVAT NA TELEVIZI

Koho už nebaví dívat se na televizi, máme zábavnou TV pro sledování z Facebooku. Nenáléváme vám informace do hlavy bez zpětné vazby, ale společně komentujeme a komunikujeme.

15.4.2021 v 10:17 | Karma: 12,22 | Přečteno: 2413x | Média

Renata Bernardi

Tak je vyděsíme mrtvolama a budou se očkovat jako diví

Pořád jen 40 procent obyvatel se chce očkovat? Musíme přitlačit. Všechno zpřísníme a tlak na strach zvětšíme. Psa upravíme a už z něj nevylezeme. Však co, my máme platy jisté, oni ať si poradí. Plán zněl jasně, soudruzi.

9.1.2021 v 10:53 | Karma: 23,43 | Přečteno: 1136x | Diskuse| Společnost

Renata Bernardi

Místo covidu se u nás objevila čupakabra

Zatímco se na jaře zastavil svět a všechno se upřelo jediným směrem, v naší rajské zahradě u lesa se najednou objevila jednoho večera za oknem podivná bytost....vypadala úplně jako čupakabra

1.1.2021 v 13:33 | Karma: 23,23 | Přečteno: 666x | Diskuse| Společnost

Renata Bernardi

V Brně ani jeden covid???!!!

Na hlavní brněnské poště s největším provozem ve městě můžete klidně zpívat, tancovat a sundat roušku. Tady se covidu nelíbí.

27.12.2020 v 10:41 | Karma: 32,07 | Přečteno: 2277x | Diskuse| Společnost

Renata Bernardi

Babiš s Prymulou zatčeni v restauraci

"Stádo "zbytečných" je ve stavu paniky ovladatelné násobně lépe, než ve stavu relativně stabilního nízkoprahově stresového režimu, ve kterém se nám daří je udržovat za běžných okolností."

19.12.2020 v 10:22 | Karma: 26,86 | Přečteno: 2715x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 23
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1998x
S neutuchající láskou k životu a situacím, které přináší, zírám na tento svět a zapisuji příběhy, které se staly mně nebo mým přátelům. Miluju život, radost a kreativitu. Po mnoha povoláních, která byla vždy mou láskou /historička umění, novinářka, reportérka, kojící matka, majitelka alternativního centra, stavitelka přírodního domu..../ jsem se odstěhovala do divočiny za Brnem, kde píšu tyto řádky za štěkotu lišek a vytí šakalů. Přátelím se s divokými zvířaty a nekonečně obdivuji přírodu a harmonii v ní. Ukazujeme cesty, jak stavět jednoduché přírodní domovy a šťastně žít v zahradách. 

Vydané e-booky:

"Pelíšky aneb Příběh domečku u lesa"  o cestě z města a stavbě přírodního domu/

"Příběh lišky z Pelíšků" je unikátní video-kniha příběhů zachráněné liščí rodiny a přátelství s divokými zvířaty

https://www.pelisky.org/shop .

Další budou "Vzpomínky na zlaté devadesátky". 

 

 

e mail: bernardi.renata@seznam.cz

 

Seznam rubrik